För att läsa brevet på vår hemsida gå till http://kattmodell.se/utskick/nyhetsbrev/Enlitenbuddha20100611.html
”En liten Buddha ”



Från början när jag började arbeta med Kattmodellen så blev jag så oerhört förvånad över en mängd antaganden man har gjort i området.

En sak vi ofta får höra är att barn har koncentrationssvårigheter och att föräldern därför är fundersam på om vår utbildning är något för dem, då de kanske inte kan ta till sig informationen.

Jag brukar fråga om det är något de kan koncentrera sig. Datorspel, hästar, shopping eller vad det vara månde.

Caroline skriver på sin blog:
”Didrik hade lyssnat på instruktioner om hur de skulle spela ett frisbee-spel och inte en gång hade han flippat eller gått för långt.”
Under utbildningen med mig satt han med som en liten buddha en hel dag och gav inte ett pip ifrån sig, annat än när jag ställde frågor till honom.
Det gäller förstås att kunna fånga de här barnens uppmärksamhet så att man kan lära dem det de behöver kunna. Det är ju lite av en konst dels för att det finns så oerhört många olika typer av människor dels för att många av de här barnen har farit ganska illa i skolan och hur tråkigt det är.
På senaste kursen så var Barbro Thorén med sin dotter. Barbro har flyttat tillbaka till sverige och gått ner i arbetstid för att kunna hjälpa sin dotter. Hon var även en av de yngsta som fick testa programmet Robomemo i sverige.

Hon säger så här: ” det var ju knappt så man trodde det när man höll på och tränade”. Hennes dotter som alltså har dyslexi lärde sig ett ord på 11 bokstäver och lärde sig att stava det fram och baklänges på några minuter. Detta skedde alltså efter kursen, hon säger också att det hade varit otänkbart innan kursen.

Hon säger även :”Hon var ju ganska negativt inställd innan vi kom dit men hon hade jättekul på kursen”.

Så om man har ett antagande att ett barn inte lyssnar, har flackande uppmärksamhet eller har koncentrationssvårigheter så kan man ju åtminstone fråga ifall det finns något de kan koncentrera sig.
Ibland när lärare frågar hur de ska komma till rätta med sådant brukar jag rekommendera att testa att öka mängden information per tid. I min erfarenhet är det vanligt att dessa barn är understimulerade. Annars kanske man behöver jobba på sin presentationsteknik. Jag har skrivit lite tips tidigare om detta och kommer inte dyka in i det. (Tyck det är superroligt själv!)

Testningen av elever i Dals-Eds kommun
Jag kanske även har nämnt det men Dals-Eds kommun har ju gjort en testning av Kattmodellen under ett år.
Dals-Eds kommun är supernöjda med testet och kommer att göra om det. Denna gång har de även bjudit in några av grannkommunerna.

Du kan läsa resultaten ifrån testningen i denna pdf.

Brev till forskare
Jag har även skrivit ihop ett litet dokument som jag kommer att skicka till en del forskare med förhoppningen att någon kommer att bli tillräckligt nyfiken av all information som visar hur bra Kattmodellen är. För att läsa den kan du läsa denna pdf. Skicka gärna vidare länken till någon du känner som är lite nyfiken.

Uppdaterade kursdatum
Det är ju många som frågat om kursdatum för hösten och här kommer de! Du hittar dem på vår kursanmälningssida.


Kattmodellen on Facebook

Bookmark and Share

 Tipsa på Facebook  Tipsa på Digg  Tipsa på Digg  Tipsa på Pusha  Tipsa på Myspace