När man på engelska Wikipedia söker på koncentration så kommer man obönhörligen till ordet uppmärksamhet [attention]. Enligt Wikipedia är attention “the cognitive process of selectively concentrating on one aspect of the environment while ignoring other things” som enkelt översatt blir "Uppmärksamhet är den kognitiva processen att selektivt koncentrera sig på en sak samtidigt som man ignorerar andra".
Att ignorera något är en aktiv process som innebär att man behöver hålla uppmärksamheten på det man försöker ignorera. Paradoxalt inte sant. Tror du mig inte? Försök att ignorera skärmen du tittar på då. Även om du vänder bort blicken så kommer du att veta att den finns där.
Som du kanske vet har många som har svårigheter med läsning även svårigheter med koncentrationen. Även den som verkligen gillar en utmaning tröttnar ju om något svårt aldrig blir bättre. Sedan har även dessa barn en tendens att ha det känslomässigt jobbigt med läsning och skrivning. Det innebär att de ofta mår dåligt när de försöker läsa eller skriva.
Motsatsen är uppenbar. Att koncentrera sig på något som är enkelt och roligt är lätt.
Många av barnen som kommer till våra kurser har just så kallade koncentrationssvårigheter. När jag i april var i Vasa var tre stycken med som hade koncentrationssvårigheter. Jag frågade deras föräldrar hur länge de kan sitta framför datorn och spela (samma barn som har diagnosen adhd eller koncentrationssvårigheter brukar kunna sitta framför datorn i timtal och spela, bland annat för att de tycker att det är just roligt).
Efter kursen i Vasa var det flera av lärarna, specialpedagogerna och psykologerna som noterade att barnen hade roligt på kursen, något som ofta händer på våra kurser.
En (minimal) receptlista för att fånga ett barns uppmärksamhet:
1.) Fånga uppmärksamheten. Ibland gör jag det här genom att berätta en historia, ibland gör jag det genom att bara säga hej på rätt sätt. Senaste kursen i Helsingfors frågade jag en pojke om han hade blivit tvingad dit (han såg inte så glad ut). – Ja, svarade han och log. Sen hade han en fantastisk kurs och lärde sig mycket.
2.) Öva på presentationstekniken. På presentationskurser får man lära sig hur man gör det intressant att presentera material. Till exempel kan de berätta för dig hur du laddar orden med en viss mening. Det tydligaste exemplet är att inte låta uttråkad om du använder ordet spännande.
3.) Håll ett högt tempo. Inget är tråkigare än att lyssna på någon som håller på att somna. Inget man börjar en utbildning med.
4.) Älska sekunderna! Det viktigaste är ändå att ha roligt själv.
För att avsluta prenumerationen skicka ett mail till nyhetsbrev@kattmodell.se med ordet "Avsluta" (utan citationstecken) i ämnesraden.

|